Recenzje

  • „Uczta” wygrała Klamrę

    Joanna Zaworska
    teatrdlawas.pl

    Wieczorem, w sobotę 15 marca ogłoszono werdykt 22 Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra. Głosami widzów nagrodę główną przyznano poznańskiej grupie Usta Usta Republika za spektakl „Uczta”. O trofeum toruńskiego festiwalu rywalizowało 12 przedstawień, najlepszych scen alternatywnych w kraju […]

  • Człowiek to tylko sterta mięsa

    Małgorzata Strzyżewska 
    kulturalnytorun.pl

    Podczas wtorkowej Uczty, na którą zaprosił nas teatr USTA USTA Republika, mieliśmy okazję przyjrzeć się konsumpcji w każdym tego słowa znaczeniu. Obżarstwo, handel żywym towarem, kanibalizm, komercjalizacja funeralna, anoreksja, a nawet zażarta walka kochanków, którzy na naszych oczach rozkładają całe swoje wspólne życie na części pierwsze. Aktorzy sprawili, że uczta miała gorzkawy posmak. Choć rozbawiali nas ordynarnymi i momentami prostackimi żartami, śmiech ten był podszyty rozpaczliwym krzykiem człowieka nienasyconego […]

  • „Ukryte” w Scenie Roboczej

    „Ukryte” rozgrywa się w ciemności tak ciemnej, że aktorzy grają wyposażeni w noktowizory, a ułożona na płóciennych leżakach widownia nie jest w stanie zobaczyć nawet czubka własnego nosa. Leżymy i poddajemy się sugestii najpierw powoli gasnącego światła, a potem dźwięków, do których sprowadzony zostanie spektakl. Pora pać? Nie, pora nadsłuchiwać. Bo zmienia się hierarchia zmysłów […]

  • Batalion w eSTeDe

    W ramach projektu „Wizyta” Teatr Usta Usta Republika przedstawił w Centrum Kultury eSTeDe przedpremierowo swój najnowszy spektakl „Batalion”. Usta Usta to ekipa, której fanom teatru niezależnego czy też offowego nie trzeba przedstawiać. Jeden z obecnych filarów środowiska teatralnego Poznania, zespół, który swoim podejściem do organizacji przestrzeni spektaklu, zdecydowanie wyróżnia się wśród podobnych ekip w Polsce, swój najnowszy spektakl pokazał na blisko miesiąc przed poznańską premierą właśnie w Gnieźnie […]

  • Opłotki historii

    Piotr Dobrowolski
    Czas Kultury

    Usta Usta Republika opowiada alternatywną wersję historii. Wspomnienie wygranego powstania przełamuje wizję narodowego męczeństwa. Poznański teatr nie buja w obłokach, ale nie biegnie też promenadą historiografii, a jej opłotkami. Eksponuje apokryfy, marginesy i przypisy […]

  • Na rysunkowej wojnie

    Monika Błaszczak
    Czas Kultury

    Teatr Usta Usta Republika w swoim najnowszym spektaklu „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku” ukazuje historię wojny oczami sześcioletniego chłopca. Tata relacjonuje mu okupacyjną codzienność, fałszując ją w tworzonych specjalnie dla niego rysunkach. To przedstawienie dla dorosłych, choć nie brak w nim ulubionych zabawek dzieci – pluszowego misia, żołnierzyka i kredek […]

  • Eksperyment

    Agata Łukaszewicz
    Dziennik Teatralny Poznań

    (…) Najbardziej interesującym spektaklem były „Procesy” Teatru Usta Usta, inspirowanepowieścią Franza Kafki, „Proces”. Publiczność od początku zostaje wprowadzona w rzeczywistość wykreowaną przez pisarza w książce. Przy oddaniu kurtki do szatni każdy otrzymuje łańcuch z numerem, który trzeba zawiesić sobie na szyi – jest to jednocześnie numer sprawy sądowej. Widz jest oskarżonym, otrzymuje konkretne miejsce na widowni i nakaz zachowania ciszy. Następnie okazuje się, że każdy z nas oczekuje na swój proces […]

  • Na wieki wieków, smacznego!

    Natalia Grudzień
    kultura.poznan.pl

    „Na początku była chuć” – pisał Stanisław Przybyszewski. „Na początku był głód” – zdają się mówić artyści z Teatru Usta Usta. Był, jest i będzie: „na wieki wieków, smacznego!” […]

  • Słodko-gorzka „Uczta”

    Kamil Babacz
    Głos Wielkopolski

    Nowy spektakl Teatru Usta Usta Republika bezwzględnie rozprawia się z ludzką chciwością, niezaspokojeniem i przedmiotowym traktowaniem drugiego człowieka. Obżerając się trzeba uważać, by samemu nie zostać pożartym. Na „Ucztę” trafiamy do nietypowej restauracji. Przy stole, z którego mamy jeść, siedzi dwóch kucharzy […]

  • W poszukiwaniu właściwości

    Katarzyna Tórz 
    TEATR

    Driver – pierwszy ze zrealizowanych w Polsce tzw. Car-plays – miał bodaj najmniejszą publiczność spośród wszystkich spektakli prezentowanych podczas Malty. Odbyło się zaledwie dziewięć nocnych kursów starym amerykańskim krążownikiem szos. Trudno więc mówić o jego szerokim oddziaływaniu, niemniej ci szczęśliwcy, którym udało się wsiąść do samochodu, mają o czym pamiętać.