Recenzje
-
Opłotki historii
Piotr Dobrowolski
Czas Kultury
Usta Usta Republika opowiada alternatywną wersję historii. Wspomnienie wygranego powstania przełamuje wizję narodowego męczeństwa. Poznański teatr nie buja w obłokach, ale nie biegnie też promenadą historiografii, a jej opłotkami. Eksponuje apokryfy, marginesy i przypisy […] -
Słodko-gorzka „Uczta”
Kamil Babacz
Głos Wielkopolski
Nowy spektakl Teatru Usta Usta Republika bezwzględnie rozprawia się z ludzką chciwością, niezaspokojeniem i przedmiotowym traktowaniem drugiego człowieka. Obżerając się trzeba uważać, by samemu nie zostać pożartym. Na „Ucztę” trafiamy do nietypowej restauracji. Przy stole, z którego mamy jeść, siedzi dwóch kucharzy […] -
Co to znaczy przeżyć wojnę?
Kamila Łapicka
e-teatr.pl
Skarbunieczka można poznać na dwa sposoby. Pierwszym jest poszerzenie domowego księgozbioru o album opracowany przez historyka sztuki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Piotra Kordubę. Drugim jest znalezienie się na widowni spektaklu przygotowanego przez poznański teatr Republika Usta Usta. Polecam oba sposoby, w tej właśnie kolejności […] -
Jak nie przeżyć wojny
Sylwia Klimek
kultura.poznan.pl
Stworzyć iluzję, kolorową bańkę, do której nie docierają odgłosy spadających bomb i widmo śmierci czy lepiej opowiedzieć dziecku prawdę o okrucieństwie wojny? Jeśli kłamać, to jak? Jeśli mówić prawdę, to od czego zacząć? A może w obliczu niewypowiedzianego lepiej milczeć? Twórcy spektaklu „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku” nie wybiorą za nas właściwej odpowiedzi […] -
Od wojny nie ma ucieczki
Juliusz Tyszka
teatralny.pl
Sabina i Antoni Kowalscy to inteligenckie małżeństwo z przedwojennego Poznania. Wojna szybko zabrała im jedno z dwojga dzieci – półroczny Wituś zmarł z odwodnienia w czasie wrześniowej, bezskutecznej ucieczki przed frontem i wrogiem. Ich drugi syn – trzyletni Jurek, zwany przez rodziców czule Skarbunieczkiem, przeżył wrzesień, lecz Sabina i Antoni, objęci przymusem pracy, nie byli w stanie się nim opiekować. Jesienią 1940 roku postanowili przechować go u siostry Sabiny na wsi, niedaleko Słupcy, przemianowanej przez Niemców na Grenzhausen […] -
Wszyscy jesteśmy azylantami
Rozmowa Sylwi Klimek
kultura.poznan.pl
Wizja świata-pułapki, naznaczonego samotnością, zagubieniem, niespełnieniem i doświadczeniem straty to tematy pojawiające się w wielu spektaklach Teatru Usta Usta” – pisał o Was już wiele lat temu jeden z krytyków. Brzmi jak opis rzeczywistości, w której żyjemy od kilku tygodni. Wojciech Wiński: To była pierwsza myśl, jaka pojawiła się w naszych głowach, kiedy zostaliśmy zamknięci w domach – że w zasadzie staliśmy się wszyscy azylantami ze spektaklu Ambasada, który wymyśliliśmy przed laty jako metaforę. Nagle się okazało, że rzeczywistość przerosła metaforę […] -
Jak znoszę swoje własne towarzystwo
Sylwia Klimek
kultura.poznan.pl
Lądujemy w samym środku teatralnego eksperymentu – w spektaklu, który dzieje się w sieci, ale nie jest streamingiem, nie został też wcześniej nagrany (do których to form zdążyliśmy się przyzwyczaić w czasie przedłużającego się lockdownu). Ambasada 2.0 jest całkiem nowym zjawiskiem w teatrze – oryginalnym, nowatorskim, ale i ryzykownym – zarówno dla jej twórców, jak i widzów. Teatr Usta Usta od początku swego istnienia anektował nieoczywiste przestrzenie i sytuacje, odnajdując teatr tam, gdzie inni nawet nie próbowali go szukać […} -
Inaczej o powstaniu
lokalnyfyrtel.pl
„Zryw” Teatru Usta Usta to bezsprzecznie najlepsza rzecz, jaką widziałem odnosząca się do tematu Powstania Wielkopolskiego. 28 czerwca, Malta Festival i pytanie, co tego dnia należałoby zobaczyć? Jest to data ważna dla Polski, a już szczególnie dla Poznaniaków. Aby należycie uczcić ten dzień, postanowiłem wybrać się do Republiki Sztuki Tłusta Langusta na spotkanie tajnej grupy anonimowych patriotów […] -
Wojciech Wiński krąży po kafkowskim „Zamku”
Wojciech Wiński
Gazeta Wyborcza
Od miesiąca krążę po „Zamku” Franza Kafki – bo trudno powiedzieć, że czytam, często bowiem zaczynam od środka, od końca, czasem od początku. Krążę, bo przygotowujemy się właśnie do premiery spektaklu inspirowanego powieścią Kafki. Jeżeli ktoś czytał „Zamek”, to prawdopodobnie podzieli moje uczucie, że to jest taka lektura, która się nie kończy. Trudno tę książkę przeczytać raz i powiedzieć o niej wszystko[…] -
Panie i Panowie! Oto Prawdziwa Postać Fikcyjna
Monika Błaszczak
Czas Kultury
Poczekalnia ze słomianymi ławkami. Aktorzy w pończochach na głowach. Casting do roli Geometry w inscenizacji „Zamku” Franza Kafki. Fikcyjna postać zagubiona we wsi pod zamkiem. Taki świat – prezentowany z dystansem powstałym dzięki konwencji teatru w teatrze – prezentowany jest w najnowszym spektaklu Teatru Republika Usta Usta. Tym razem – w przeciwieństwie do wielu ich wcześniejszych produkcji – spektakl prowadzonej przez Wojtka Wińskiego grupy nie eksplorował nowych przestrzeni, a testował rozmaite formy języka scenicznego […] -
Pojedynek sezonu
Łukasz Drewniak
Tygodnik Powszechny
W „Driverze” Wiński każdej nocy zabierał czwórkę widzów na szaleńczą przejażdżkę starą limuzyną ulicami widmowego miasta. Poznań zmieniał się w miejsce chorych snów i przywidzeń jak z powieści Kubina „Po tamtej stronie” Siedziałem między dwójką aktorów, deszcz rozmazywał się na szybie, z głośników grała dziwna muzyka grupy Snowman. Reflektory auta wyłaniały z mroku kolejne postacie […] -
Byłem numerem czterdziestym
Bratłomiej Kalinowski
Wydana pośmiertnie w 1925 roku surrealistyczna opowieść Franza Kafki pt. „Proces” ukazuje niestabilnego ducha nie tylko XX-wiecznego społeczeństwa, ale dzięki swojej formie i treści pozostaje aktualną do dnia dzisiejszego. Nadal możemy stawiać pytanie, podobne do tego z piosenki zespołu Pidżama Porno „Kim jest Józef K.? Józef K. prawdziwy?”. Najnowszy spektakl Teatru Usta Usta Republika, choć nie jest odtworzeniem „Procesu” Kafki jeden do jednego, to z całą pewnością zachowuje jego pełne przesłanie […]